اندوکاردیت عفونی
فشار خون
آوریل 30, 2021

اندوکاردیت عفونی

اندوکاردیت عفونی یک بیماری جدی است که باعث صدمه به دریچه های قلب شده و در صورتی که با انتی بیوتیک ها درمان نشود موجب عوارض جدی می شود .گاهي دريچه آسيب دیده نیاز به تعمیر و تعویض دارد .هر چه بیماری زودتر تشخیص داده شود، نحوه درمان آن آسانتر می باشد.

اندوکاردیت عفونی چیست؟

اندوکاردیت عفونی یک نوع عفونت است که بر روی پرده دروني قلب تاثیر می گذارد. بیماری معمولا یک یا چند دریچه را در اندوكارد قلب درگیر می کند این بیماری یک عفونت جدی می باشد که زندگی فرد را تهدید می کند.

چگونه اندوکاردیت عفونی رخ می دهد و پیشرفت می کند؟

در بسیاری از موارد عفونت به وسیله یک نوع باکتری رخ می دهد و در تعداد کمی از موارد به وسیله قارچ ها رخ می دهد و برای توسعه عفونت لازم است تعدادی از باکتریها و قارچ ها در خون وجود داشته باشند . در حالت عادی در خون باکتری و قارچ وجود ندارد و در عفونت های دهان و دندان نیز باکتری به راحتی می تواند پخش شود.

افرادی که داروهای خیابانی را مصرف می کنند مثل مواد مخدر در حین تزریق به راحتی باکتری و قارچ را وارد بدن خود می کنند البته در صورتی که سوزن یا سرنگ الوده باشد.

اکثر باکتری ها به محض اینکه وارد بدن می شوند توسط سیستم ایمنی بدن سرکوب می شوند با این حال گاهی باکتری زنده می ماند و به دریچه قلب یا به بخشی در اندوكارد راه می یابد بخصوص اگر دریچه قلب اسیب دیده باشد .در نتیجه این عفونت اندک همان جا باقی مانده و به تدریج توسعه می یابد.

با گذشت زمان توده کوچکی به نام وژتاسيون (شامل لخته خون،‌سلولهای التهابی و میکروب) بر روی دریچه های آلوده شده ایجاد می شود و این ترومبوزها حاوی باکتری ها و قارچ ها می باشند و لخته های کوچک خون در آن نقطه ایجاد می شوند و این وژتاسيون هاي ایجاد شده از باز و بسته شدن درست دریچه های قلب جلوگیری می کنند. این عفونت می تواند به دریچه های قلب آسيب بزند و کم کم درون بافت قلب گسترش می یابد.قطعاتی از این وژتاسيون ممکن است بشکنند و وارد جریان خون شوند و به سایر نقاط بدن بروند.

چه کسی به اندوکاردیت عفونی دچار می شود؟

اندوکاردیت یک بیماری غیر معمول می باشد . اما خطر ابتلا به آن در افراد زیر بیشتر می باشد:

*افرادی که مشکلات دریچه قلب دارند یا دارای دریچه مصنوعی می باشند و دریچه های قلب در انها آسيب دیده است یا احتمال دارد به صورت غیر طبیعی به عفونت آلوده شود.

*افرادی که جراحی قلب داشته اند.

*برخی از نقص های مادرزادی قلبی که در برخی از افراد وجود دارد.

*تزریق داروهای خیابانی چون هروئین و یا استفاده از سوزن یا سرنگ الوده

*افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند چون ایدز.

علائم و نشانه های اندوکاردیت عفونی چه می باشد؟

در بعضی موارد عفونت به آرامي توسعه می یابد به همین دلیل به آن اندوکاردیت باکتریایی تحت حاد می گویند که علائم به تدریج گسترش می یابد و در طول هفته ها و ماه ها طول می کشد و در ابتدا مبهم اسن و شما به طور کلی احساس ناخوشی می کنید و ممکن است به طور کلی احساس درد و خستگی و بی اشتهایی در شما پدیدار شود وهم چنین تب درجه بالا در اکثریت موارد نیز رخ می دهد. هم چنین ممکن است چند مورد از این علائم باهم رخ دهند و در بعضی موارد حتی تشخیص داده نمی شوند.

عفونت دریچه های قلبی نیز کم کم توسعه می یابند که در صورتی که این افراد به پزشک مراجعه کنند می تواند با سمع صداهای قلبی عفونت دریچه های قلب را تشخیص دهد.سوفل های غیر طبیعی جریان خون (صداهای اضافی در صدای ضربان قلب) نیز به دنبال دریچه های اسیب دیده ایجاد می شوند و اگر شما در حال حاضر به سوفل قلبی دچار هستید باید بدانید که ممکن است سوفل تغییر کند یا شدیدتر شود و سوفل های جدید ایجاد شوند و در این صورت است که ممکن است پزشک به اندو کاردیت عفونی مشکوک شود و به شما هشدار بدهد.

در بعضی موارد علائم به سرعت توسعه می یابند و در عرض چند روز موجب ناخوشی شما می شوند و سرعت توسعه بیماری به نوع باکتری و قارچ که موجب عفونت شده اند بستگی دارد.برخی از باکتریهای بیماریزا مهاجم تر از سایر باکتری ها می باشند.

عوارض قلبی:

عفونت می تواند به دریچه های قلبی آسيب بزند و این می تواند سبب ایجاد مشکلاتی از جمله نارسایی قلبی شود .در برخی از موارد عفونت گسترش می یابد و می تواند به بخش های دیگری از قلب صدمه بزند و هم چنین گسترش عفونت می تواند سیستم عصبی قلب را تحت تاثیر قرار دهد و سبب نامنظم شدن ضربان قلب شود و هم چنین در برخی موارد ایجاد آبسه در ماهیچه های قلب می کند.

عوارض در سایر نقاط بدن:

ممکن است بخشهایی از وژتاسيون ها کنده شده و قطعه قطعه شود و وارد جریان خون شده و علائم مختلفی ایجاد می کنند که شامل موارد زیر می شود:

*لکه های کوچکی ممکن است در زیر ناخن در زیر چشم یا در سایر نقاط بدن ایجاد شوند.

*عفونت ممکن است در سایر نقاط بدن ایجاد شود.

*طحال ممکن است بزرگ شود زیرا عضو اصلی برای مبارزه با عفونت است.

*اگر یک تکه از وژتاسيون ها جدا شود می تواند وارد جریان خون شود و موجب گرفتگی شریان اصلی شود به عنوان مثال اگر یکی از شریان های مغز را مسدود کند موجب سکته مغزی یا از دست دادن ناگهانی بینایی می شود .

ایا نیاز به آزمایش می باشد؟

در صورتی که پزشک شما مشکوک باشد که به اندوکاردیت عفونی دچار هستید شما را در بیمارستان بستری می کند شما باید چند نمونه ازمایش خون انجام دهید تا باکتری ها و قارچ ها در خونتان تشخیص داده شوند و اینکه تاثیر انتی بیوتیک ها بر روی انها را بسنجید(زیرا برخی از باکتری ها نسبت به برخی انتی بیوتیک ها مقاوم می باشند به همین دلیل برای تعیین بهترین انتی بیوتیک ازمایش لازم است.)

,اکوکاردیوگرافی مفیدترین ازمون برای تعیین اندوکاردیت عفونی می باشد این ازمون از امواج صوتی برای ایجاد تصویر قلبی استفاده می کند که می تواند وژتاسيون ها را شناسایی کند و هم چنین اسیب هایی که به دریچه های قلب و دیگر سازه های قلب وارد شده را تعیین می کند.

نحوه درمان اندو کاردیت عفونی چه می باشد؟

درمان دارویی:

در صورتی که پزشکان مشکوک شوند که شما مبتلا به اندوکاردیت عفونی هستید دوز های منظمی از انتی بیوتیک را برای شما تجویز می کنند و یا به صورت مستقیم داخل ورید تزریق می کنند در صورتی که نتایج ازمایش خون مشخص شود بهتر می توان فرد را درمان کرد زیرا نوع انتی بیوتیک مصرفی و تاثیر گذار بر فرد نیز مشخص می شود.انتی بیوتیک به مدت 2 تا 4 هفته برای فرد تجویز می شود حتی شاید طولانی تر نیز شود که البته بستگی به باکتری و نوع عفونت نیز دارد.

عمل جراحی:

درمان با آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می گیرد با این حال در نیمی از موارد که عفونت شدید تر می باشد با انجام عمل جراحی می توان به یک فرد زندگی بخشید. اقداماتی که لازم است انجام شوند شامل موارد زیر می باشند:

*جایگزینی دریچه مصنوعی به جای دریچه اصلی و اسیب دیده قلب

*تعمیر دریچه قلب در صورتی که امکان پذیر باشد و اسیب زیادی ندیده باشد.

*خارج کردن ابسه هایی که درعضله قلب و سایر نقاط بدن ایجاد شده است.

چشم انداز بیماری چگونه می باشد؟

در صورتی که عفونت تشخیص داده شود چشم انداز بیماری خوب می باشد بسیاری از افراد با یک دوره مصرف انتی بیوتیک درمان می شوند. با این حال در مواردی که عفونت خیلی پیشرفت کرده قبل تشخیص درمان اغاز می شود تا اسیب جدی ایجاد نشود .

ایا می توان از اندوکاردیت عفونی جلوگیری کرد؟

در صورتی که داروهای خیابانی را تزریق کنید:

خطر ابتلا به اندو کاردیت عفونی می تواند با استفاده از یک سوزن تمیز و سایر تجهیزاتی که الوده نباشند کاهش یابد.

بهداشت دهان و دندان:

بهداشت دهان و دندان نیز مهم می باشد در هر صورت باید از هر گونه عاملی که موجب افزایش خطر ابتلا به اندوکاردیت عفونی می شود مثل ابسه دندان یا بیماری لثه جلوگیری کرد .

استفاده از پروفیلاکسی انتی بیوتیک را برای بیمارانی تجویز می شود که بالاترین میزان خطر ابتلا به اندوکاردیت عفونی را دارا هستند .

اخرین نکته:

در صورتی که شما مشکوک هستید که به اندوکاردیت دچار هستید حتما سریع به پزشک مراجعه کنید زیرا در صورتی که بیماری در مراحل اولیه درمان شود ، آسیبی به فرد نمی رساند.