تنگی دریچه میترال
می 14, 2021
بیماری عروق کرونر
می 14, 2021

تغییر مناسب عادتها به منظور داشتن قلبی سالم

انجام اعمال تشخیصی درمانی قلبی ، به شما کمک خواهد کرد تا علائم ونشانه های بیماری قلبی تان بر طرف شود. از طرف دیگر لازم است شما یکسری از عادات زندگی تان را تغییر دهید. این تغییر عادات میتواند باعث افزایش سلامت قلب شما شده یا اینکه از بدتر شدن وضع قلبی تان جلوگیری کند. مهمترین تغییر عاداتی که که میتواند به وضعیت قلبی شما کمک کند، عبارتند از : ورزش کردن، تغذیه صحیح و ترک سیگار

ورزش کنید تا قلبی سالم داشته باشید

مانند هر ماهیچه ای که با ورزش کردن قویتر میشود، ماهیچه قلب شما نیز با ورزش کردن قدرتمندتر خواهد شد. از طرف دیگر ورزش کردن باعث کاهش کلسترول خون، کاهش استرس و همچنین کاهش وزن اضافی شما خواهد شد. اما حتما قبل از شروع به ورزش در مورد آن با پزشک قلبتان مشورت کنید. او می تواند ورزشهایی را که برایتان مناسب است به شما توصیه کند. موارد زیر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید ورزش مناسبی انجام دهید.

شروع ورزشهای مناسب

-ورزشهایی را انتخاب کنید که طی آن قلب و ریه شما نسبت به وضعیت استراحت فعالیت بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر آن ورزش مورد علاقه شما باشد. مناسبترین این ورزشها عبارتند از :

پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و حرکات آکروباتیک.

-آرام شروع کنید. در ابتدا ۳ بار در هفته و هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ورزش کنید.

-در صورتی که با ورزش کردن احساس راحتی و آرامش میکنید،میتوانید هر هفته مدت ورزش کردن را کمی افزایش دهید.

-ورزش کردن را آنقدر افزایش دهید تا به ۴ تا ۵ بار در هفته و هر بار به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه برسد.

-وضعیت برنامه ورزشی و تغییرات آن را به طور منظم ثبت کنید.

-اگر در طول انجام حرکات ورزشی دچار درد سینه شدید، ورزش کردن را متوقف کنید. از درمانهای ضد آنژین توصیه شده به شما استفاده کنید ودر اولین فرصت به پزشک قلبتان مراجعه کنید.

 

تغذیه مناسب برای داشتن قلبی سالم

پزشک شما ممکن است تغییراتی را در برنامه غذایی به شما توصیه نماید. تغییرات غذایی مناسب شامل مواردی هستند که در ارتباط با مشکل قلبی شما باشد و همچنین نیازهای شخصی شما را برآورده سازد. اما اغلب مردم میتوانند با خوردن چربی ونمک کمتر ومصرف غذاهای با فیبر بیشتر ( میوه و سبزی) به سلامت قلب خود کمک کنند. تغییرات غذایی را بصورت زیر شروع کنید.

تغییرات غذایی مناسب

-از گوشت قرمز و پر چربی کمتر استفاده کنید. بیشتر از گوشت سفید مانند ماهی استفاده کنید.

-در موقع تهیه غذا از چربیهایی مانند کره ومارگارین (روغن جامد) کمتر استفاده کنید. در صورت لزو میتوانید روغن زیتون استفاده کنید.

-در هنگام طبخ غذا از مصرف نمک خودداری و حتی آن را از سر سفره بردارید.

ترک سیگار

ترک سیگار از بهتری راههای جلوگیری از پیشرفت بیماری است. سیگار باعث کاهش جریان خون به قلب و تسریع تشکیل پلاک و تنگی عروق کرونر میشود. همچنین خطر بروز سکته قلبی را افزایش میدهد. نکات زیر جهت ترک سیگار به عزیزانی که سیگاری هستند کمک میکند.

چگونه سیگار کشیدن را ترک کنیم

-ابتدا باید جهت ترک تصمیم قاطع بگیریم

-شخص مناسبی را که باعث ترک سیگار شما میشود پیدا یا به گروه های حمایت کننده برای ترک سیگار ملحق شوید.

-از پزشکتان بخواهید با استفاده از چسب نیکوتین و داروهای مناسب ترک سیگار کمکتان کند.

-به محض تمایل به کشیدن سیگار تکه ای هویج یا کرفس یا قطعه ای نبات میل کنید.

لیستی از دلائلی که با توجه به آنها تصمیم به ترک سیگار گرفته اید، تهیه کنید و هر گاه تمایل به کشیدن سیگار پیدا کردید آن را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *